Księga Stali - Gra Fabularna - Hengal.pl
7 grudnia 2023

Hengal.pl

Wydawnictwo Hengal – Twórz razem z nami

Księga Stali – Gra Fabularna

W tym zapomnianym świecie znów zazgrzytała stal. Wszystko, co ma zginąć, zmierza ku końcowi.

Upadły otworzył obślizgłe trzewia, wypluwając najgorsze ze swoich dzieci! 


Mechanika oparta o zestawy pul, w postaci kart i kości, wydawanych punktów potencjału – pozwoli uczestnikom zabawy na stałą żonglerkę ryzykiem w obawie przed porażką i utratą życia bohaterów. Uwaga! Ta gra nie oszczędza nikogo!

Swobodnie nakreślony świat nie przytłoczy objętością zbędnych informacji. Daje jednak wszystko czego potrzebujesz, by zatopić się w niesamowitych przygodach na zgliszczach ludzkości.

Księga stali to przede wszystkim:

  • Prosta i elastyczna mechanika. Nowa! Ale czerpiąca najlepsze z OSRowego dziedzictwa.
  • System magiczny działający w meta warstwie, wpływający na rozgrywkę głębiej niż proste fireballe. 
  • Niesamowita walka. Szybka, i mordercza!
  • Stale zmieniający się przeciwnicy z najgorszych sennych wizji!
  • Kilka pobocznych drobiazgów, jak rozwijanie lokacji dającej bohaterom unikalne możliwości (więcej zobaczycie sami (; )

Kawa na ławę, czyli o wydaniu podręcznika w najważniejszych punktach.

  • Zbiórka wystartuje z początkiem listopada, a potrwa do grudnia.
  • Podręcznik jest prawie gotowy, w chwili ufundowania – ruszają maszyny drukarskie! To będzie ekspresowy projekt jakiego nie widzieliście! (Idealny prezent na święta). Planowana wysyłka podstawek jeszcze w grudniu!
  • Książka w twardej oprawie, 100 str., świetne czarno-białe ilustracje.
  • W trakcie zbiórki do zdobycia unikalne nagrody, drukowany setting, przygody oraz “konwerter fantasy” – wszystko w druku!

W grze wykorzystujemy talię klasycznych kart (najlepiej, aby każdy z Graczy miał dla siebie jeden komplet) oraz zestaw kości od k4 po k20.

Testy w Księdze Stali

Konfliktowe sytuacje są chlebem powszednim poszukiwaczy przygód. W chwili, kiedy jakaś  zadeklarowana akcja bohatera budzi wątpliwości powodzenia i ma wpływ na fabułę – MG zarządza test!

Gracz wykorzystuje wskazaną przez MG:

Cechę: określającą wysokość (wartość) wykładanej przez Gracza kartę z ręki.

Umiejętność: określającą rodzaj kości wykorzystywaną w teście.

Po zsumowaniu tych dwóch czynników i porównaniu z trudnością testu – wynik Gracza powinien być WYŻSZY niż stopień trudności MG, wówczas jego akcja zostanie wykonana prawidłowo.

Poziom Trudności

MG posiada zestaw kart od 1 do 10 – nimi się posługuje przy ustalaniu poziomu trudności. Najpierw wykłada ZAKRYTĄ kartę, a potem rzuca k6, następnie dodaje wyniki. Gracz nie wie dokładnie jaki pułap punktowy musi osiągnąć! Wskazówkami staną się opisy MG, sytuacja, narracja…

Skąd gracze biorą karty?

Gracze dobierają karty do sumy zaradności swojej postaci w dowolnym momencie sesji. Mogą też je wymieniać, a zostawić sobie te, które uważają za przydatne.

Ale! Każda taka akcja generuje zmęczenie, czyli zawężającą się pulę dostępnych UMIEJĘTNOŚCI, a Gracz znów musi decydować, które z nich są dla niego najistotniejsze.

Co jeszcze siedzi w cechach?

Punkty potencjału odrębne dla każdej z cech, zużywane w trakcie sesji pozwalają jeszcze bardziej przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę, w dziedzinach, w których postać jest kompetentna. Ale? Zużycie ich łapczywie może skazać na niepowodzenie przyszłe działania bohatera!

Podsumowanie mechaniki

Mechanika pozwala na balansowanie na krawędzi, ryzykowanie, manipulowanie wynikami, jak i spekulacje. Wszystko w oprawie prostego założenia: karta + kość. Choć z początku może Ci się wydawać to skomplikowane, w praktyce jest bardzo proste i intuicyjne. System zawiera jeszcze kilka spraw, o których warto wspomnieć, czyli zasady dotyczące zmęczenia, uszkodzeń itp. Wiele z nich skupia się na podejmowaniu ryzyka.

Świat Księgi Stali

Śmierć boga oznacza powolną śmierć naszego świata. Nigdy nie było tu zbyt ciepło. Teraz niestety każdy poprzedni dzień był cieplejszy od następnego. Ziemię zaczął skuwać lód. Pomimo to nieliczni ludzie budzą się każdego ranka gotowi walczyć o życie. We wspomnieniach sięgają do szczęśliwych dni, gdy na zielonych pastwiskach pasło się niezliczone bydło. Dziś stoją puste, a przyozdabia je jedynie spękana ziemia. W snach powraca nieustannie obraz ludzi ucztujących przy stołach, a są to sny, z których nie chcesz się budzić, bo w realnym świecie posiłek to niemalże wygrana na loterii. Wszystko, co być może chciałbyś zjeść, z dużym prawdopodobieństwem pragnie teraz zjeść ciebie. Mogłoby się wydawać, że cmentarzysko jakim stał się świat, pozwoli w spokoju odejść tym, którym przyszło dożyć tu swoje dni. Niestety, pomimo coraz gorszych warunków na świecie pojawiły się siły, które wbrew wszystkiemu nie dadzą ludzkości spocząć w pokoju.

Ludzki żywot

Szkodniki takie jak szczury, karaluchy czy ludzie nigdy nie giną łatwo. Schowają się pod każdym dostępnym kamieniem i wpełznął w każdą szczeliną, aby tylko zachować przetrwać. Ludzie prowadzą swoje życie w niewielkich grupach, które przeczesują świat w poszukiwaniu resztek zasobów i pozostałości po poprzednikach. Niektóre grupy próbują przeżyć tworząc prowizoryczne zabudowania w opustoszałych twierdzach. Licznych ciężko już nazwać ludźmi, gdyż czają się w lasach niczym wilki, gotowe rozszarpać każdą napotkaną ofiarę. Kanibalizm przestał być tematem tabu. Istnieją także jednostki pchane do przodu wiarą, że świat, po którym stąpamy nie jest do końca stracony, ale o nich nie warto się rozpisywać, bo to wasza rola.

Tworzyciele

Wraz z boskim truchłem na ziemię zstąpiły nieznane dotąd stworzenia zamieszkujące gnijące ścierwo. Przemierzając świat może ci towarzyszyć ledwo słyszalny dźwięk tętniącej krwi. Coś jakby stłumione bębny wojenne wybijały rytm ogromnych serc. Dźwięk ten generują cysty, których wygląd może przyprawiać o mdłości. A najłatwiej będzie je opisać jako ogromne stosy żywego mięsa, które pokrywają znany świat. Niektóre z nich są widoczne z dużej odległości. Pulsujące i ociekające krwią, górują nad lasami lub groteskowo zwisają przyczepione do górskich zboczy. Inne zaś powodują jedynie drobne drgania ziemi spoczywając wewnątrz niej daleko w górniczych sztolniach. Cysty przeplatają korytarze na kształt wnętrzności żywych organizmów. A kości przypominające ogromne żebra podtrzymują poszycie. Niczym w ludzkich zamkach znajdziesz tam wiele komnat pełniących rozmaite funkcje. I tak samo jak ludzkie twierdze cysty mają swoich gospodarzy. Mowa tu o Tworzycielach. Nie da się łatwo opisać ich wyglądu, bo to szczwane bestie i każda jest inna. Otóż każdy Tworzyciel kształtuje i na bieżąco modyfikuje swoje ciało wykorzystując do tego celu zwłoki znalezionych lub upolowanych istot. Możecie spodziewać się więc niemalże wszystkiego. Nic nie stoi na przeszkodzie, by Tworzyciel był wielki jak dąb i dysponował dziesiątkami odnóży długich na paręnaście metrów stworzonych z połączonych ludzkich rąk. Te potwory dysponują także niebywałą inteligencją. Zdarzało się, że Tworzyciel przybierał niemalże ludzką formę dzięki czemu doskonale kamuflował się, by po cichu wybierać swoje ofiary. Cysty pełnią jednak jeszcze jedną funkcję, oprócz legowiska Tworzyciela. To tu powstają jego sługi zwane Marami. Tworzyciel znosi do cysty upolowane ofiary, a te w specjalnie przygotowanych kokonach są przekształcane w pokraczne stworzenia. Będą one polować na kolejne ofiary, by napędzać obrzydliwą manufakturę wewnątrz.

Magia w księdze stali.

Podczas gry będziesz mógł zapoznać się i korzystać z trzech rodzajów magicznej tradycji: okultyzmem, szamanizmem oraz jatrochemią.

Jak już wiesz, w czasie gry wykorzystujesz klasyczne karty. Magia natomiast rozszerza ten element mechaniczny o dodatkową warstwę, abyś mógł wprawdzie poczuć się wyjątkowo. W tym wypadku znaczenie mają także kolory i symbole widoczne na kartach. Dzięki ich wykorzystaniu, aktywujesz ciekawe efekty. Pozostaje tu wciąż jednak sporo miejsca do interpretacji, dzięki czemu, to ostatecznie gracz nada ton działaniu swych mocy.

Przykład: Okultysta zagrywa Jokera, pozwalającego uchronić innego bohatera przed nagłą śmiercią, po czym odpowiada do współgrających: Macie szczęście, że wczorajszej nocy złożyłem ofiarę za wasze dusze, gdyby nie pomoc duchów już bylibyśmy martwi. 

Jatrochemia

Ludzie parający się jatrochemią uchodzą powszechnie za szarlatanów, choć tak naprawdę są znawcami chemii, anatomii i medycyny. Metody którymi dochodzą do swoich wniosków bywają niepojęte i groźne, ale dzięki nim wielu ludzi chodzi jeszcze po tym świecie. Lata badań pozwalają im odkrywać fascynujące zastosowania dla substancji, z których składa się życie dookoła.

Szamanizm

 Szamanizm pomimo swojego bez wątpienia nadprzyrodzonego pochodzenia cieszy się o wiele lepszą opinią niż okultyzm. Starcy pełniący rolę szamanów, często darzeni są zaufaniem. Przez swoją społeczność postrzegani jako źródło ukrytej wiedzy zesłanej na świat, by lud mógł z niej czerpać. Służą jako łącznik z niewidzialnym światem duchów, przywołując zapomnianych przodków lub prymitywne dusze zwierząt.

Okultyzm 

W pewnym uproszczeniu okultyzm to wszelkie próby wpływania na rzeczywistość za pomocą przeróżnych rytuałów. Poszczególne czynniki obrzędu często odnoszą się do tego, co okultysta chciałby osiągnąć. Stąd też np: symboliczna śmierć jakiegoś stworzenia, mająca służyć jako zapłata za czyjeś życie. Sam okultysta nie jest pewien co lub kto stoi za sukcesami owych obrzędów.